Piet Hein Eek    X    SZ 73

MVPHE

“Ik wist al van Martin Visser nog voor ik ook maar iets van design wist. Martin Visser hoorde er gewoon bij. Mijn moeder had een van zijn stoelen. Maar iedereen had wel iets van hem; hij had de tijdgeest gewoon haarfijn aangevoeld. Dat geldt trouwens ook voor zijn kunstverzameling. Dat al die werken later zo bekend werden geeft aan dat hij de wereld heel goed kon bevatten.

Bij onze eerste ontmoeting vroeg hij mij e het hemd van het lijf. Zelf had hij natuurlijk veel meer te vertellen, maar hij liet mij praten. Zo kwam hij heel veel te weten. Dat ik bij zijn overlijden zijn kist mocht maken vond ik ontroerend. Ik maakte hem grof van buiten en zacht van binnen; symbolisch voor de twee kanten van Martin: resoluut in zijn keuzes en liefdevol en minzaam in zijn relaties naar anderen. 

Vissers vroege meubels zijn op een geraffineerde manier toegankelijk voor een groot publiek maar zijn latere meubels zijn heel uitgesproken. Volumineus en bijna cartoonesk, meer een object dan een gebruiksvoorwerp. Toen ik de SZ 73 zag wist ik meteen: die is van mij! Hier kan ik een archetypische ‘late’ Martin Visser mee maken. De manier waarop de leuning op het houtwerk zit nam ik over maar ik vergrootte de verschillende elementen uit. Zo transformeerde ik een model uit 1968 naar zijn ontwerpstijl uit de jaren negentig. Met de legerstofbekleding refereer ik weer meer aan meubels uit mijn eigen collectie. Het resultaat is een stoel waar je eigenlijk alle kanten mee uit kan.”

SZ 73 (1968)

Bij het ontwerp van de SZ 73 liet Visser zich duidelijk meevoeren door de tijdgeest. De constructie van de SZ 73 is duidelijk geïnspireerd op de Kratstoel van Gerrit Rietveld (1934). Door de uitbundige stoffering wordt deze echter bijna volledig aan het zicht onttrokken. Zoals bij de meeste Spectrum modellen uit die tijd wordt de SZ 73 ontwikkeld als serie waardoor de koper zijn kamer kon inrichten met een bank in dezelfde stijl (BZ 73-75). 

Piet Hein Eek

Piet Hein Eek (1967) studeerde in 1990 af aan de Design Academy Eindhoven met zijn inmiddels klassiek geworden sloophouten kast. Hij opende in 1992 zijn eigen fabriek in Geldrop. Eek ontwerpt met het materiaal, de fabricagetechniek en het ambacht als belangrijkste focus. In 2010 verhuisde hij met zijn bedrijf naar een voormalige Philips-fabriek in Eindhoven waar hij tevens een restaurant, winkel, kunstgalerij en evenementenzaal opende.

De ontwerpen van Eek zijn robuust, eerlijk en duurzaam.
Hij won talloze prijzen en zijn ontwerpen zijn opgenomen in verschillende museumcollecties, waaronder die van het Centraal Museum.

Meer ontwerpers van Tribute to Visser

Jan des Bouvrie

Richard Hutten

Carolina Wilcke
& Reinier Bosch

Kiki van Eijk

Marcel Wanders

Sabine Marcelis