Tribute to Visser

Jan des Bouvrie, Richard Hutten, Carolina Wilcke & Reinier Bosch, Piet Hein Eek, Kiki van Eijk, Marcel Wanders en Sabine Marcelis brengen een ode aan Martin Visser

Dit jaar vieren we het 60-jarig jubileum van de meubelcollectie die toonaangevend vormgever Martin Visser in 1960 voor Spectrum maakte. Om zijn bijdrage aan de Nederlandse designgeschiedenis te eren, brengen Jan des Bouvrie, Richard Hutten, Carolina Wilcke & Reinier Bosch, Piet Hein Eek, Kiki van Eijk, Marcel Wanders en Sabine Marcelis een ode aan zijn werk.

De collectie die ontwerper Martin Visser in 1960 voor Spectrum maakte bracht vele designklassiekers voort, waaronder de beroemde BR 02 slaapbank. Onder de naam Tribute to Visser maakten zeven topontwerpers een nieuw ontwerp, geïnspireerd op een meubel van Visser. Het resultaat is, samen met het originele werk van Martin Visser, te zien in de tentoonstelling ‘De slaapbank die ogen opende’ in het Centraal Museum Utrecht.

Vanwege de maatregelen rond het Coronavirus is het Centraal Museum tijdelijk gesloten. De expositie ‘De slaapbank die ogen opende’ is uitgesteld.

Designers

Klik op de portretten van de ontwerpers en bekijk hun hommage aan Martin Visser!

Tribute to Visser magazine

Blader hieronder door ons magazine over Tribute to Visser, of download het magazine hier. Lees alles over de invloed van Martin Visser op de Spectrum collectie een de achtergronden van de hommages die de zeven topontwerpers aan hem maakten.

Martin Visser & Spectrum

In 1954 vroeg Spectrum ontwerper en kunstverzamelaar Martin Visser als hoofd van de ontwerpafdeling. Het bleek een gouden greep. Vissers innovatieve ideeën en zijn nieuwsgierige open geest gaven het bedrijf niet alleen een nieuw gezicht. Ze leidden ook tot spraakmakende, Nederlandse designklassiekers die nog steeds worden geproduceerd.

Archieffoto van de BR 02 uit 1960

BR 02 slaapbank
De BR 02 slaapbank van Visser uit 1960 is het bekendste meubel uit zijn oeuvre. De letters BR staan voor ‘bank om te rusten’. Visser begon vanaf 1957 met het ontwerpen van (slaap)banken. Bij de vroege modellen ‘Sluis’, ‘Sluiskil’, ‘Nieuw Sluis’ en BR 01 zocht hij nog naar de juiste bevestiging van rug en zitting en gebruikte hij vierkante koker in plaats van een ronde buis voor het onderstel.

Het comfort van de BR 02 bank ontstaat door de zitting en de rugleuning in de juiste hoek te monteren. Hiervoor heeft Visser een knik in de achterpoten aangebracht en de zitting schuin geplaatst. De zitting kan door een vernuftig kantelmechanisme met een eenvoudige handeling horizontaal getrokken worden, waardoor er een éénpersoons slaapbank ontstaat. Een belangrijk verschil met de eerdere versies van de bank zijn de verchroomde zijpanden die poten en rug van het onderstel vormen. De tussenliggende regel laat Visser zwart waardoor deze als het ware wegvalt ten opzichte van het glanzende chroom. Het onderstel oogt licht en luchtig en de zitting en rugleuning lijken zo te zweven.

Verschillende tijdgenoten ontwerpen een bank in dezelfde stijl. De BR 02 van Visser blijft evenwel ongeëvenaard door zijn perfecte verhoudingen en doordachte detaillering. Na zestig jaar wordt Vissers tweede ‘bank om te rusten’ door kenners dan ook als het oermodel gezien.

Martin Visser (1922-2009)

Een nuchtere designklassieker
De toepassing van het ronde buisframe en de keuze voor een zwarte tussenregel zijn onderscheidend voor Vissers slaapbank. Maar de belangrijkste reden voor het succes van de BR 02 is Visser zelf. Met zijn ontwerpen vertegenwoordigt Visser de bredere vernieuwing in kunst, architectuur en interieur in het naoorlogse Nederland. Als hoofd van de meubelafdeling van de Bijenkorf, direct na de Tweede Wereldoorlog, maakte hij al spraakmakende exposities onder de noemer ‘Ons Huis ons Thuis’ met onder anderen Gerrit Rietveld, Constant Nieuwenhuys, Aldo van Eyck en Benno Premsela. Ook de bijdrage van Visser aan de Stichting Goed Wonen was groot. Regelmatig werden zijn meubels opgenomen in de modelwoningen die door deze stichting ter verbetering van de wooncultuur werden ingericht. Bij winkels als De Bijenkorf, Metz & Co. en Bas van Pelt waren die meubels te koop. Doordat een nuchter ontwerp ook veel comfort kon bieden, verwierf Visser groot aanzien bij een generatie met een moderne en eigentijdse levenshouding. Dat striptekenaar Jan Kruis de BR 02 een vaste plek gaf in het interieur van zijn wekelijkse strip Jan, Jans en de kinderen is een bevestiging van de brede acceptatie van een nuchter Nederlandse ontwerp.